18 i 19 marca 2025 r w Gdyńskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyła się coroczna konferencja TRANSPORT WEEK 2025. Przez dwa dni eksperci z branży logistycznej debatowali na temat- roli Bałtyku w światowym obrocie morskim, globalnych trendów rynkowych i ich wpływie na europejski i bałtycki sektor transportu, konsekwencji przejścia na systemy komputerowe, wpływie obecnego i przyszłego statusu i polityki Europy na inwestycje infrastrukturalne i klimatyczne w sektorze transportu czy też głównych trendów, które będą dyktować charakter i kierunek inwestycji portowych w ciągu najbliższych 20 lat.
Drugiego dnia konferencji mieliśmy możliwość bardziej merytorycznie zapoznać się z wieloma projektami tej branży, a wśród omawianych tematów znalazły się min: technologie elektrycznych łodzi Hypobatt – wprowadzenie i główne cele stojące za wdrożeniem projektu; zastosowanie technologii cyfrowego bliźniaka do optymalizacji systemu brzegowego i okrętowego oraz praktyczne podejście do elektryfikacji sprzętu portowego w portach.
W ostatniej części konferencji, podczas networkingu partnerzy trzech projektów programu Interreg South Baltic 2021- 2027 mieli okazję zapoznać się ze swoimi projektami oraz wymienić doświadczeniami i sprawdzonymi już rozwiązaniami na kolejnych etapach działań.
W debatach wzięli udział uczestnicy projektów:
– DeCoInter: Decarbonization of Maritime sector and its impact on green energy transition, którego celem jest wsparcie procesu transformacji energetycznej w portach morskich Południowego Bałtyku, rozwój infrastruktury dystrybucji i magazynowania paliw alternatywnych w portach i opracowanie narzędzi monitorowania emisji dla portów (mapowanie gazów cieplarnianych, kalkulator emisji CO2), a także rozpowszechnianie wiedzy na temat paliw alternatywnych oraz ich bezpiecznego i efektywnego wykorzystania w transporcie w regionie Morza Bałtyckiego;
– DigiTechPort2030: Green Energy Harmonisation Toolbox for Small and Medium-Sized Ports, którego celem jest wzrost
wiedzy i zdolności w zakresie zastosowania środków dekarbonizacji w małych i średnich portach obszaru Południowego Bałtyku poprzez wyposażenie ich w dwa nowe rozwiązania do końca 2026 roku- działania przygotowawcze oraz eksploatacja
kluczowych zielonych technologii dla ekosystemu małych i średnich portów;
– Blue Supply Chains: którego celem jest wypracowanie i upowszechnienie wiedzy na temat dostępnych już oraz rozwijanych technologii redukujących negatywne skutki działalności transportowo-przeładunkowych realizowanych w portach morskich. Obszarem badań i wdrożeń są emisje do atmosfery generowane przez portowe środki transportu i urządzenia przeładunkowe, a konkretnie ich znaczna redukcja.
Po spotkaniu uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w wizycie logistycznej w Porcie Hutchison w Gdyni (Gdynia Container Terminal), który jest jednym z partnerów w projekcie Blue Supply Chains.
24 marca 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w Gdańsku odbędzie się uroczyste podpisanie umowy o finansowanie projektu: ,,Decarbonization of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition’’.

Add a Comment