demo-attachment-69-circle
Aktualności
Artykuły − Relacje − Konferencje
Forum zajawka-min

IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk

W dniach 22-23 września 2022 r. w sali koncertowej Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk. Tegoroczne Forum zorganizowane zostało w ramach Kongresu Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy i jak co roku, była to okazja do spotkania branży logistycznej, portowej i morskiej z przedstawicielami polskich regionów położonych wzdłuż korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk.

Port Gdańsk fot S.Lewandowski

Port Gdańsk. Rozwój infrastruktury sieci TEN-T na mapie korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk

Przebudowa linii kolejowej nr 226 na odcinku pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Portem Północnym w Gdańsku, w ramach której oddano do użytku w 2016 roku m.in. nowy dwutorowy most nad Martwą Wisłą, zapoczątkowała kolejne inwestycje w infrastrukturę kolejową już na terenie portu. Choć jeszcze nie wszystkie z nich zostały zakończone, to można już dzisiaj powiedzieć o wielkiej metamorfozie terenów kolejowych w gdańskim porcie i umocnieniu jego pozycji względem innych nadbałtyckich portów.

PCC Intermodal Kutno

Województwo łódzkie silne logistycznie

Położenie województwa łódzkiego na skrzyżowaniu szlaków transportowych, w tym w obszarze korytarza Bałtyk – Adriatyk, to szansa na dalszy, stopniowy rozwój całego regionu. Już zrealizowane bądź realizowane inwestycje firm z branży logistycznej i e-commerce, i powiązane z tym przedsięwzięcia magazynowe i terminalowe, powodują, że województwo łódzkie może stać się polskim centrum dystrybucyjnym, do czego aspiruje od wielu lat.

screen ze strony eastwestgate.com

Terminal intermodalny East-West Gate

Nowa kolejowa brama z Azji do Europy – bo tak można powiedzieć o inwestycji intermodalnej w węgierskim Fényeslitke, jest już niemal gotowa na przyjęcie pierwszych pociągów. Jednak z uwagi na działania wojenne, jakie toczą się w sąsiedniej Ukrainie, na pierwszy przeładunek w East-West Gate (EWG) przyjdzie jeszcze zaczekać.

barka na wodzie

Żeglowna Odra? Tak, tylko kiedy?

Na dzisiaj szacuje się, że drogą wodną w kierunku Europy Zachodniej płynie około 1 mln ton towaru rocznie. W kierunku północ – południe, Odrzańska Droga Wodna (ODW) straciła swoją żeglowność. Od wielu lat trwa degradacja połączeń, między innymi z uwagi na parametry żeglugowe, które nie pozwalają na swobodną żeglugę. A warto pamiętać, że jeszcze 20-30 lat temu ODW była na poziomie III klasy na niemal całej długości.

IMG_3235

Wisła Cargo 2021

Żegluga śródlądowa, mimo korzystnej sieci śródlądowych dróg wodnych, pozostaje wciąż brakującym ogniwem łańcucha dostaw w polskim systemie transportowym.