
Polskie porty morskie odgrywają kluczową rolę w dekarbonizacji, stając się pionierami transformacji w zielone centra energetyczne, wdrażając innowacyjne strategie i wspierając neutralność klimatyczną. Kluczowe działania obejmują przede wszystkim dekarbonizację działalności portowej, rozwój infrastruktury dla statków niskoemisyjnych, a także wdrażanie praktyk zmniejszających ślad węglowy w sektorze transportu morskiego.
Inwestycje związane z dekarbonizacją to przy rosnących przeładunkach kluczowy element ekologicznej układanki.
Polskie porty morskie zakończyły pierwsze półrocze 2025 roku z wynikiem 68,46 mln ton przeładunków, to wzrost o 1,05 proc. r/r – wynika z raportu opracowanego przez firmę doradczą Actia Forum. Liderem pozostał Port Gdańsk, który zakończył pierwsze półrocze 2025 roku z bardzo dobrym rezultatem – jeśli chodzi o wolumeny przeładowanych towarów. Przez nabrzeża przeszło ponad 38,3 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, jego potencjału przeładunkowego oraz przepustowości to zasługa kolejnych inwestycji, dzięki którym poprawia się m.in. jakość i standard obsługi statków. Wpisują się w to przede wszystkim inwestycje związane z transformacją energetyczną.

Jednym z popularnych rozwiązań wpisujących w dekarbonizację
portów są systemy OPS (Onshore Power Supply) pozwalające statkom podczas
postoju w porcie korzystać z energii elektrycznej z lądu. To nie tylko
oszczędność paliwa dla przewoźnika, ale też realne ograniczenie emisji
zanieczyszczeń w pobliżu terenów miejskich.
W 2023 roku Port Gdańsk dostał dofinansowanie w wysokości
ok. 100 mln euro na realizację projektu pn. „Poprawa infrastruktury Portu
Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego
rozwoju sieci TEN-T”.
Aktualnie każde zmodernizowane nabrzeże w Porcie Gdańsk jest
„OPS-ready”, a jak przekazali przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, w
ostatnich miesiącach prowadzone są prace przygotowawcze dotyczące wdrożenia
systemów OPS na Nabrzeżu Obrońców Westerplatte i w terminalu kontenerowym
Baltic Hub.
Koszt siedmiu OPS-ów na nabrzeżach Portu Gdańsk to 295 mln
zł. Projekt wymaga podwojenia mocy przyłączeniowej portu i budowy nowej
infrastruktury podziemnej, dlatego zakończenie prac zaplanowano na koniec 2029
roku.
Data nie jest przypadkowa, ponieważ od 2030 roku statki
pasażerskie lub kontenerowce cumujące w porcie, podlegające jurysdykcji państwa
członkowskiego będą musiały zostać podłączone do zasilania z lądu w celu
zaspokojenia wszystkich potrzeb energetycznych podczas postoju w porcie.
Do 2050 roku montaż takich systemów stanie się obowiązkowy
we wszystkich europejskich portach i w większości portów na świecie –
początkowo dla kontenerowców i statków pasażerskich.
Wśród inicjatyw wspierających dekarbonizację polskich portów
jest projekt DeCoInter – realizowany od stycznia br. do 2027 roku – przez
Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk wraz
z partnerami. Celem inicjatywy jest zrównoważony rozwój portów morskich
Południowego Bałtyku, który będzie sprzyjał zielonej transformacji w
energetyce, dekarbonizacji gospodarki oraz paliwom alternatywnym w transporcie
morskim. Projekt ma na celu wypracowanie innowacyjnych narzędzi i strategii dekarbonizacji,
opartych na współpracy międzynarodowej. Projekt przewiduje również
działania edukacyjne, transfer wiedzy oraz budowanie sieci współpracy między
portami i instytucjami.
Autor: LEW
Add a Comment