Celem projektu realizowanego w ramach Programu Południowy Bałtyk będzie aktywizacja gospodarcza i umiędzynarodowienie przedsiębiorstw operujących w dziedzinie transportu intermodalnego i logistyki w regionie Południowego Bałtyku poprzez rozwój połączeń i relacji handlowych pomiędzy polskimi portami a portami skandynawskimi.
Po realizacji małego projektu w wersji Seed Money w okresie lipiec-październik 2022 planowana jest realizacja dużego projektu, który mógłby się rozpocząć w 2023 roku. W wariancie wyjściowym propozycja zakłada uczestnictwo w nim trzech polskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Gdańska, Gdyni i Szczecina-Świnoujścia) oraz partnerów ze Szwecji.
Celem szczegółowym będzie wzrost udziału przewozów kolejowych, w tym intermodalnych, w obsłudze ładunkowej portów – w relacji zapleczowej import/eksport, poprzez współpracę z partnerami i interesariuszami – publicznymi i prywatnymi (operatorami oraz przewoźnikami logistycznymi). Większy udział przewozów kolejowych w polskich portach morskich pozwoli na zintensyfikowanie działań na rzecz zainteresowania nowymi serwisami ro-ro i promowymi z rynku żeglugi bliskiego zasięgu, a także zwiększenie tranzytu w obsłudze ładunkowej, w układzie północ – południe i wschód – zachód.
Propozycje zakresów tematycznych:
- Zbadanie możliwości powiązań żeglugowych polskich portów z innymi portami bałtyckimi (głównie skandynawskimi).
- Wykreowanie zaplecza lądowego dla tych powiązań – sięgającego basenów Morza Adriatyckiego, Egejskiego i Czarnego.
- Aktywizacja zaplecza rynkowego za pośrednictwem instrumentów marketingowych
- Wyposażenie rozwiązań intermodalnych w wysokiej jakości technologie informatyczne stosowane w transporcie morskim, lądowym i terminalach.
- Uwzględnienie aktualnych uwarunkowań międzynarodowych związanych z wojną rosyjsko-ukraińską i ocena ich wpływu na łańcuchy dostaw regionu bałtyckiego
Add a Comment