Projekt EcoInter realizowany był przez Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk w miesiącach lipiec-październik 2022 roku w ramach Programu Południowego Bałtyku. Celem projektu była aktywizacja gospodarcza i umiędzynarodowienie przedsiębiorstw operujących w dziedzinie transportu intermodalnego i logistyki w regionie Morza Bałtyckiego poprzez rozwój połączeń i relacji handlowych pomiędzy polskimi portami a portami skandynawskimi. Obserwowany jest bowiem brak wystarczającej aktywności gospodarczej generowanej przez operatorów logistycznych i intermodalnych, a także armatorów i alianse żeglugowe, reprezentowanych przez małe i średnie firmy operujące na liniach polsko-skandynawskich. Partnerami projektu byli Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz partnerzy ze Szwecji (miasto Karlskrona i stowarzyszenie Baltic-Link).
Po realizacji małego projektu w wersji Seed Money w okresie lipiec-październik 2022 planowana jest realizacja dużego projektu, który mógłby się rozpocząć w 2023 roku z udziałem znacznie większej liczby partnerów regionu Morza Bałtyckiego i wpisywałby się w postulaty na rzecz dekarbonizacji oraz digitalizacji przewozów dokonywanych w ramach Południowego Bałtyku.
W ramach projektu odbyto dwa warsztaty. Pierwszy odbył się 11 października w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego z udziałem administracji regionalnej województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego, polskich portów morskich, operatorów intermodalnych, armatorów operujących na Morzu Bałtyckim, a także firmy Actia Forum i Górnośląskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. Warsztat miał na celu pozyskanie wiedzy na temat gotowości partnerów publicznych i prywatnych do współpracy na rzecz transportu intermodalnego i logistyki w regionie Morza Bałtyckiego poprzez rozwój połączeń i relacji handlowych pomiędzy polskimi portami a portami szwedzkimi. Stąd na warsztacie zaprezentowano prezentacje dedykowane możliwości realizacji dużego projektu z Programów Południowego Bałtyku i Regionu Morza Bałtyckiego z uwzględnieniem formalnych warunków aplikacji (terminy, budżet, partnerstwo) i warunków merytorycznych związanych z wpisywaniem się projektu w cele tematyczne ww. programów.
Drugi warsztat odbył się 27 października 2022 w siedzibie administracji miasta Karlskrona, a w spotkaniu obok delegacji polskiej (Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA) udział wzięli przedstawiciele Municipality of Karlskrona (Tore Almlöf, Torbjörn Gustafsson), Regionu Blekinge, Szwedzkiej Administracji Transportu oraz Gnosjö Municipality. Uczestnicy spotkania zaprezentowali swoje stanowiska w zakresie możliwości uczestnictwa w dużym projekcie dedykowanym transportu intermodalnego oraz możliwości zwiększenia udziału przewozów kolejowych w bałtyckich portach morskich poprzez intensyfikację aktywności nowych serwisów ro-ro i promowych z rynku żeglugi bliskiego zasięgu, a także zwiększenie tranzytu w obsłudze ładunkowej, w układzie północ – południe i wschód – zachód. W ramach dyskusji omawiano też związek przewozów w regionie bałtyckim z uwarunkowaniami światowej gospodarki, wojny w Ukrainie oraz skracania globalnych łańcuchów dostaw i planowanego w związku z tym zwiększenia roli basenu Morza Czarnego w globalnej gospodarce i logistyce.
Opr. Michał Graban
Add a Comment