fot.Invest In Pomerania

Relacja z konferencji z okazji premiery raportu „Focus on Maritime Sector”

4 kwietnia 2023 roku w wieżowcu Olivia Business odbyła się konferencja z okazji publicznego ogłoszenia raportu „Focus on Maritime Sector” przygotowanego przez Invest in Pomerania. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób reprezentujących przedsiębiorstwa, organizacje naukowe i instytucje publiczne powiązane z gospodarką morską. Zaproszono dziennikarzy zagranicznych z redakcji: Sueddeutsche Zeitung, Die Welt, The Press and Journal, WINDPOWER MONTHLY, Navigo, Berlingske, REVE, Svenska Dagbladet, ABC Startsiden i Helsingin Sanomat, Przybyli też partnerzy raportu, przedstawiciele uczelni oraz Polsko-Francuskiej Izby Handlowej i Polsko-Węgierskiej Izby Handlowej.

 

– Z racji naszego położenia geograficznego gospodarka morska jest niezwykle ważna dla całego Pomorza – powiedział Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego. To obszar – dodał marszałek – o olbrzymim potencjale rozwojowym i olbrzymim potencjale innowacyjności. I dlatego wykorzystanie tego potencjału jest niezmiernie istotnym czynnikiem, który determinuje wzrost konkurencyjności naszej pomorskiej gospodarki. My na Pomorzu już w 2015 roku określiliśmy inteligentne specjalizacje dla naszego regionu. I warto przypomnieć, iż na pierwszym miejscu znajdują się technologie offshore i logistyczno – portowe. Warto też w tym miejscu przypomnieć, że w Strategii rozwoju województwa pomorskiego stawiamy na zieloną transformację i na rozwój cyfryzacji. Mówię o tym dlatego, że aktualne trendy w gospodarce morskiej koncentrują się wokół zagadnień o których mówiłem. To ta branża dąży do radykalnej redukcji emisji CO2, to ta branża właśnie wykorzystuje sztuczną inteligencję, to ta branża jest liderem w zakresie wykorzystania żeglugi autonomicznej.

 

– Pierwszym wyzwaniem, z którym się zmierzyliśmy, było określenie tematyki – poinformował Mikołaj Trunin – zastępca dyrektora Invest in Pomerania. – Bo sektor morski – jak już mówił pan marszałek – obejmuje bardzo szerokie spektrum zagadnień. Mówimy o działalności portowej, logistycznej, zarządzaniu łańcuchami dostaw, projektowaniu i budowaniu statków, o serwisach, o branży offshore. Siłą rzeczy musieliśmy skupić się na pewnym wycinku. Koncentrujemy się przede wszystkim na projektowaniu inżynierii. Mówimy tutaj zarówno o budowie statków jak też innych konstrukcji offshore. Dalej oczywiście są kwestie budowy statków, przebudów statków i tutaj w tym kontekście liczy się niska emisyjność napędów. Kolejną kwestią było wykorzystanie nowoczesnych technologii: IT, satelitarnych, VR i w różnych obszarach: projektowania, zarządzania flotą, działalności portowej. Ważną częścią są też kwestie związane z dostępnością talentów. Jest to rzecz kluczowa kiedy mówimy o rozwoju biznesu. Podczas prowadzenia projektów inwestycyjnych, nasi inwestorzy zwracają uwagę na te kwestie uwagę, więc chcieliśmy również pokazać jak wygląda kształcenie w obszarze morskim w naszym regionie, jak wygląda dostępność talentów, a również pokusiliśmy się o symulację zatrudnienia dla grup projektów: jednego produkcyjnego, drugiego inżynieryjnego.

W raporcie współpracowaliśmy z 18 partnerami. Do niektórych z nich zwróciliśmy się bezpośrednio, inni zgłosili się do nas sami w ramach otwartego naboru.

 

Pierwszy panel pt. „Przemysł stoczniowy w obliczu zielonej rewolucji” poprowadzi Jerzy Czuczman – prezes zarządu Polskiego Forum Technologii Morskiej. Wśród panelistów znaleźli się Mirosław Roliński z Crist S.A., Mateusz Weryk – dyrektor do spraw badań i rozwoju Centrum Techniki Okrętowej oraz Radosław Marciniak – prezes zarządu PŻB Offshore. Paneliści uwzględniali uwarunkowania dla wprowadzenia nowych technologii w polskim, a zwłaszcza pomorskim przemyśle stoczniowym. Zgodnie twierdzono, że polską marką może być produkcja jednostek wyspecjalizowanych i opartych na zaawansowanych technologiach produkowanych dla wymagającego klienta jak np. promy, statki pasażerskie, jednostki rybackie, LNG, jednostki obsługujące offshore-wind. Podkreślano także, iż stocznie polskie mają szanse produkować także niektóre jednostki dotychczas zarezerwowane dla stoczni dalekowschodnich jak np. kontenerowce czy masowce, a przynajmniej niektóre ich typy.

 

W panelu: „Technologie przyszłości w sektorze morskim” uczestniczyli: Dominika Milion – dyrektor w Baltic Hub – prowadząca; paneliści: Maciej Rek – prezes Enamor; Katarzyna Romantowska – dyrektor w Damen Engineering; Paweł Gajewski – prezes MEWO Subsea Solutions; dr inż. Krzysztof Kanawka – prezes Blue Dot Solutions; Radosław Kubiszewski – prezes DNV. Jak podkreśliła dyrektor Stoczni Damen w Polsce Katarzyna Romantowska: Słaba pozycja Polski w rankingu światowym, jest powodem tego, że opóźnieni jesteśmy we wdrażaniu automatyzacji i robotyzacji, to sprawia, że nasza konkurencyjność spada, bo ceny siły roboczej rosną czyli nasza dotychczasowa konkurencyjność opierała się na taniej produkcji i taniej sile roboczej, a nie na tym, że przychodzono do nas, bo jesteśmy superinnowacyjni i damy odbiorcy innowacje. Jesteśmy w stanie innowację wykonać, ale nie jesteśmy na pierwszej linii kreatorów innowacji i tu jest problem i mamy pole do popisu, zarówno dla uczeni technicznych, jak i uczelni humanistycznych, bo do kreowania innowacji potrzebni są jeszcze sprawni menedżerowie projektów, a więc musimy kształcić ludzi zarówno na poziomie wyższym jak i na poziomie technicznym i mamy jeszcze dużo do zrobienia.

 

W ostatnim panelu: „Kształtując nowe talenty w sektorze morskim” brali udział: Agnieszka Rodak – prezes Rumia Invest Park – prowadząca; Michał Sękal – lider rozwoju w Equinor; Blanka Krause- Tłustochowicz – dyrektor w StoGda Ship Design and Engineering; Małgorzata Mudyna – regionalny menedżer w Randstad; Andrzej Kłudka – szef projektu w Siemens Gamesa; Tomasz Lisiecki – prezes Centrum Nowych Technologii; prof. Astrid Męczkowska-Christiansen z Akademii Marynarki Wojennej. Omawiano działania na rzecz konieczności większego dostosowania pomorskiego szkolnictwa do potrzeb rynku pracy m.in. w kontekście planowanych inwestycji w zakresie offshore wind. Wskazano na grupy zawodów, które będą najbardziej potrzebne w przyszłości na Pomorzu w sektorze morskim i okrętowym, uwzględniając nie tylko specjalizacje inżynierskie, ale i ekonomiczne z wydatną rolą szkolnictwa średniego technicznego. Uwagę skupiono także na roli kobiet w pomorskiej gospodarce morskiej.

 

Opr. Michał Graban

Link do Raportu „Focus on: Maritime Sector in Pomerania” https://investinpomerania.pl/baza-wiedzy/focus-on-maritime-sector-in-pomerania/

Tags: No tags
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *