logo Forum fracht

Relacja z XII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2024

W dniach 20 i 21 marca w sopockim hotelu Radisson Blu odbyło się XII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT. W dwudniowej konferencji wzięło udział ponad 200 osób – przedstawicieli firm, organizacji naukowych i instytucji publicznych powiązanych z transportem, spedycją i logistyką z kraju i zagranicy oraz ambasadorzy nadzwyczajni m.in. z Ukrainy i Kazachstanu. Organizatorami wydarzenia były: Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA), Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza (PUIG), Izba Przemysłowo-Handlowa Polska-Azja oraz Stowarzyszenie Producentów i Konsumentów Roślin Strączkowych Ukrainy. Partnerem merytorycznym było Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.

Pierwszy dzień, pod tematyką: „Wojenna rzeczywistość, globalna niepewność”, rozpoczął się od wystąpienia inauguracyjnego Jacka Piechoty, prezesa Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej. Następnie Janusz Piechociński, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska – Azja, opowiadał o głównych wyzwaniach dla branży transportowej w kontekście obecnych światowych konfliktów i kryzysów gospodarczych. Przyjrzał się także zjawisku deglobalizacji i skracania łańcuchów dostaw. Jak zauważył: „Wojna w Ukrainie – stworzyła alternatywną narrację o globalizacji. Według tego nowego toku myślenia globalizacja zamiast wzmacniać gospodarczo kraje, naraża je na nadmierne ryzyko. Współzależność gospodarcza nie jest już postrzegana jako cnota; jest postrzegane jako wada. Nowa mantra brzmi: tym, czego kraje potrzebują, nie jest współzależność, ale niezależność, przy czym integracja ogranicza się w najlepszym przypadku do małego kręgu przyjaznych narodów”. Wyraził także opinię, iż „trwające ostatnio ataki na szlaki żeglugowe na Morzu Czerwonym spowodowały gwałtowny wzrost składek z tytułu ryzyka wojennego. Oszacowanie ryzyka, to nie tylko wyzwanie dla ubezpieczycieli działających w biznesie morskim” . „Realne zagrożenia i pogarszająca się sytuacja w zakresie bezpieczeństwa żeglugi zmusiła operatorów do zmiany trasy statków wokół południowego krańca Afryki. Połączenia liniowe oraz wielu operatorów masowców i zbiornikowców wydłużyło podróż o około 3 tys. mil morskich, a czas dostaw przedłużył się o 8 do 10 dni”.

Po nim z prezentacją dotyczącą realizacji strategii ograniczania wpływów rosyjskich poprzez wspieranie projektów rozwoju infrastruktury portowej wystąpił Bogdan Zawadewicz, Dyrektor Biura Analiz Ryzyka Ekonomiczno-Geopolitycznego. Przedstawicielki Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiły prezentację „Wybrane kwestie środowiskowe przy aplikowaniu o środki UE, w tym warunki zgodności z zasadą DNSH”, natomiast dr Michał Graban z Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego „Polskie regiony jako węzły logistyczne – w świetle doświadczeń polskiej samorządności i wyzwań UE”. W prezentacji autor dokonał oceny postępu inwestycyjnego ostatnich 20 lat polskiej przynależności do UE oraz przedstawił kompetencje polskich regionów samorządowych do zarządzania globalną logistyką i łańcuchami dostaw. Prezentacja ta stanowiła wprowadzenie do pierwszego panelu dyskusyjnego.  

Uwagę przykuły dwa panele dyskusyjne odbywające się pierwszego dnia konferencji: „Transport i logistyka w strategii rozwoju regionów. Oczekiwane wsparcie ze strony rządu i Unii Europejskiej” oraz “Łącząc Świat: Europejskie i Azjatyckie Korytarze Transportowe”.

Pierwszy panel był prowadzony przez Rafała Zahorskiego, pełnomocnika Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Prelegenci rozmawiali o potrzebach regionów w zakresie transportu oraz finansowania. Podczas panelu mogliśmy usłyszeć m.in. wypowiedź dr inż. Andrzeja Montwiłła z Politechniki Morskiej w Szczecinie, który podjął temat z perspektywy portowej: „Zagrożeniem dla polskich portów jest to, że z tych portów nie można wywozić towarów do Polski Południowej, potrzebujemy długodystansowych zdolności przewozowych na przynajmniej kilkaset kilometrów. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że rozwoju portu poza lokalnością nie ma, jak nie ma on dobrze rozbudowanych połączeń”. Stanisław Szultka – dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przedstawił rolę infrastruktury transportowej w zapewnieniu potrzeb logistycznych i transportowych Pomorza na przykładzie portów morskich i kolei publicznej natomiast Sławomir Kopyść – Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skupił się na bydgoskim węźle logistycznym oraz roli dróg wodnych śródlądowych. 

Druga debata, w której swoją obecność zaznaczył Baltic Hub oraz Port Gdańsk, odnosiła się do korytarzy transportowych. Michał Stupak (Zarząd Morskiego Portu Gdańsk) wypowiedział się w niej na temat działań jakie podejmuje Port Gdańsk w rozwoju tych korytarzy oraz o inwestycjach portu:

„Żeby wiedzieć w jakim kierunku rozwojowym iść, musimy znać nie tylko polski rynek, ale również zagraniczny, dlatego podpisujemy dużo różnego rodzaju listów intencyjnych. Swego czasu były podpisywane listy w kontekście korytarza środkowego. Około dwa lata temu z Baku i sześć lat temu z Constancą. W ostatnich latach byliśmy dość aktywni na korytarzu Middle Corridor – mówił Stupak. – Jeśli chodzi o obecne inwestycje to jeżeli jakiekolwiek byłyby dokonywane, to byłyby realizowane na naszych terenach portowych, unikalnych zresztą w skali naszego kraju. Przekazujemy to naszym potencjalnym klientom, dla których brak takich terenów w innych portach powoduje, że Port Gdańsk cieszy się dużym zainteresowaniem” – opowiadał Stupak.

W debacie głos zabrał również Adam Żołnowski (Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu, Baltic Hub), który wypowiedział się na temat potencjalnych wyzwań z jakimi Baltic Hub będzie musiał mierzyć się w przyszłości:

„Ładunki portowe płyną teraz tak jak woda najlepszą, najszybszą ścieżką, jednak jeśli z jakiegoś powodu nie będą mogły tego robić to przejdą na inne korytarze, na przykład do korytarza transkaspijskiego. Na dzisiaj nie jest to jeszcze realne zagrożenie, ale za lat siedem, osiem, tak. My mamy jako Baltic Hub daleko idące plany rozwojowe, widać to przykładowo po tym, że budujemy kolejny terminal kontenerowy, który będzie otwarty w przyszłym roku, moce przeładunkowe wzrosną o półtora miliona TEU i trzeba będzie ten towar wywieźć z Gdańska. Tutaj mamy szereg zagrożeń. Po pierwsze nasza bocznica kolejowa zostanie w pełni wykorzystana w przeciągu czterech czy pięciu lat biorąc pod uwagę nasze prognozy. Dlatego gdy nie będziemy mieli kolejnej bocznicy kolejowej to nie będziemy wynosili ładunków, bo po prostu nie będziemy mieli jak. Obecnie pracujemy z zarządem portu nad znalezieniem rozwiązania tak, żebyśmy za jakiś czas nie zostali zablokowani” – wyraził się Adam Żołnowski.

Drugi dzień rozpoczął się wizytą studyjną uczestników Forum w porcie w Gdyni. Osoby biorące udział w wydarzeniu mogły zapoznać się z nowoczesną kolejową infrastrukturą dojazdową do portu oraz zwiedzić terminal kontenerowy GCT Hutchison Port Gdynia.

Po powrocie do Sopotu na gości czekała część merytoryczna, którą rozpoczynała „Debata Portowa” w której głos zabrali przedstawiciele portów: Eugene Seah – COO Port Baku, Rafał Zahorski – Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście, George – Gabriel VISAN – Commercial Director – Port Konstanca, Maciej Brzozowski – Dyrektor Przedstawicielstwa Haven Hamburg Marketing e.V., Dariusz Mierkiewicz – Menedżer ds. Rozwoju Biznesu w Polsce i Europie Północnej, Port Koper (Słowenia).

Prelegenci rozmawiali o szansach i zagrożeniach morskich szlaków transportowych, portach Trójmorza oraz o współpracy z kaspijskimi portami Aktau i Baku w ramach alternatywnych korytarzy transportowych i nowych szlaków komunikacyjnych.

Tego dnia odbyły się jeszcze dwie debaty: „Debata Terminali”: logistyka w erze e-commerce i AI odnosząca się do logistycznych hubów intermodalnych jako kluczowego elementu efektywności i zrównoważonego rozwoju, oraz debata “Finansowe, podatkowe i celne otoczenie sektora transportu i logistyki”, która skupiała się na ubezpieczeniach, bezpieczeństwie i ocenie ryzyka, relacjach z Krajową Administracją Skarbową oraz restrukturyzacji i upadłości przedsiębiorstw branży TSL.

Konferencja zakończyła się wieczornym koktajlem biznesowym.

Opr. Michał Graban

Tags: No tags
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *