logo Forum Wizja Rozwoju

Relacja z IV Forum Wizja Rozwoju

W dniach 26-27 sierpnia w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni odbyło się IV Forum Wizja Rozwoju. Forum Wizja Rozwoju to jedno z największych wydarzeń gospodarczych w kraju, w trakcie którego grono ekspertów debatuje nad szerokim spektrum zagadnień kluczowych dla rozwoju polskiej gospodarki. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Premiera Mateusza Morawieckiego, którego uroczyste wystąpienie oficjalnie otworzyło tegoroczną konferencję.

Azymut skierowany w kierunku przyszłości wiąże się z wypracowaniem śmiałych i odważnych wizji, jakie są przedmiotem dyskusji na kolejnej edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, w którym mam przyjemność dziś uczestniczyć – powiedział Prezes Rady Ministrów.

W trakcie dwóch dni Forum Wizja Rozwoju zrealizowano 61 paneli dyskusyjnych w ramach kilkunastu bloków tematycznych dotyczących m.in. energetyki (w tym Morskiej Energetyki Wiatrowej), ekonomii, gospodarki morskiej, transportu, polityki senioralnej czy geopolityki. Były też zagadnienia związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem, troską o lokalną tożsamość i rozwój społeczności lokalnych. Nowością w programie był Kongres 3W – woda, wodór, węgiel, współorganizowany z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. W ramach wydarzenia wręczono Nagrody Gospodarcze dla najlepszych firm wyłonionych przez Kapitułę.

Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk reprezentował dr Michał Graban z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który wziął udział w panelu „Infrastruktura transportowa elementem strategii rozwoju kraju”. Prelegent przedstawił rolę korytarzy transportowych w przestrzeni europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem tych, które przechodzą przez Polskę. Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie spełnia jeszcze swojej roli w polskim systemie transportowym, gdyż zbyt małą rolę odgrywają połączenia tranzytowe od polskich porów do państw ulokowanych za naszą południową granicą. Duże nadzieje należy wiązać z planowanym korytarzem kolejowym Gdańsk-Odessa, który uruchomić zamierza port w Gdańsku. Budowana przez polski rząd Trasa Via-Carpatia jest zaś przedsięwzięciem niejednoznacznym.  Stąd SPR KTBA rekomenduje realizację inwestycji drogowych zapewniających połączenie Via-Carpatia z polskimi portami morskimi np. za pośrednictwem drogi ekspresowej S-17, łączącej Lublin z Warszawą zanim jeszcze Via-Carpatia będzie ukończona.

Prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski (Uniwersytet Morski) przedstawił rolę polskiego systemu transportowego na tle uwarunkowań handlu światowego, a zwłaszcza relacji transportowych z państwami dalekowschodnimi realizowanymi w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.  

Marek Harasny – Kierownik Projektu Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego omówił rolę wysokich technologii cyfrowych stosowanych w logistyce i transporcie oraz inteligentnego systemu transportowego na przykładzie PCOL.

Z kolei Maciej Lignowski – Prezes Zarządu SKM Trójmiasto omówił uwarunkowania rozwoju transportu publicznego w Trójmieście na przykładzie inwestycji realizowanych w ramach Szybkiej Kolei Miejskiej. Prelegent skupił się także na roli technologii wodorowych w transporcie kolejowym województwa pomorskiego.

 

Opr. Michał Graban

Tags: No tags
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *