W dniach 6-8 września br., w
Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym AmberExpo w Gdańsku odbyły się XXI
Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO 2021. Targi BALTEXPO to
największe w Polsce wydarzenie skupiające wszystkie związane z morzem branże.
Można tu znaleźć przedstawicieli przemysłu stoczniowego, transportu morskiego
czy Marynarki Wojennej. Wśród osób otwierających Targi był marszałek
województwa pomorskiego Mieczysław Struk,
który wyraził opinię, iż „prestiż tej imprezy, która zrzesza specjalistów,
przedsiębiorców oraz pasjonatów branży morskiej, plasuje nadbałtyckie Targi w
czołówce europejskich imprez wystawienniczych sektora morskiego. Gospodarka
morska jest jedną z kluczowych branż województwa pomorskiego, co jest
konsekwencją jego nadmorskiego położenia na skrzyżowaniu międzynarodowych
korytarzy transportowych”. Marszałek
wspomniał także o zaangażowaniu województwa w inicjatywę budowy farm wiatrowych
na polskim wybrzeżu.
Pierwszy dzień targów upłynął na
kilku panelach dyskusyjnych. Jednym z tematów przewodnich był rozwój Inicjatywy
Trójmorza, promującej transport ładunków na linii północ – południe. Rozpatrywano
m.in. takie kwestie jak: strategiczna położenie Polski – implikacje dla
współpracy regionalnej, znaczenie portów rejonu Europy Środkowej i Wschodniej
dla idei Trójmorza. W dyskusji wzięli udział: Beata Daszyńska-Muzyczka – Prezes
Zarządu, Bank Gospodarstwa Krajowego,
Radosław Domagalski-Łabędzki – Prezes Zarządu, RAFAKO S.A., Łukasz
Greinke – Prezes Zarządu, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A, Jan Sechter,
Deputy Minister of Rail and Waterborne Transport, Civil Aviation, ITS, R&D,
Space and International Relations Section Ministry of Transport, Republika
Czeska. W dyskusji zabrał głos także dr
Michał Graban – Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego
Bałtyk-Adriatyk, który omówił rolę SPRKTBA dla idei Trójmorza.
Wśród innych paneli pojawiła się
problematyka inwestycji infrastrukturalnych w portach morskich oraz tematyka
morskich farm wiatrowych. Dwa panele dedykowane były natomiast problematyce
Nowego Jedwabnego Szlaku i relacji handlowych Europy z Azją. W panelu pn. „Nowy
Jedwabny Szlak a europejska strategia łączności Europy i Azji” prowadzonym
przez Ośrodek Studiów Wschodnich skupiono się na zagadnieniu polityki
transportowej UE i Chin w kontekście konkurencji i współpracy a także morskie
odnogi Jedwabnego Szlaku pod kątem
konsekwencji dla Europy Środkowej i Wschodniej. Podkreślano, że
połączenia morskie stanowią aż 95 % wartości przewozów realizowanych pomiędzy
Azją a Europą. W panelu wzięli udział: Mirosław Antonowicz – Przewodniczący,
Organizacji Współpracy Kolei (OSŻD), Jakub Jakóbowski – OSW, Tomasz Jamroz –
Dyrektor Departamentu Współpracy Ekonomicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych,
dr hab. Dorota Pyć – prof. UG, Kierownik Katedry Prawa Morskiego, Wydział Prawa
i Administracji, Uniwersytet Gdański, Aleksander Siemaszko – Zastępca
Dyrektora Departamentu Handlu i
Współpracy Międzynarodowej, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Liu
Zuokui – CASS (Chinese Academy of Social Sciences).
Stowarzyszenie Polskich Regionów
Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk reprezentował Stanisław Szultka – Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego,
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, który omówił rolę korytarzy
transportowych północ-południe w Europie pod kątem potrzeb i oczekiwań Nowego
Jedwabnego Szlaku i relacji z Chinami (także morskimi). Prelegent skoncentrował
się zwłaszcza na tych przedsięwzięciach, w które zaangażowane są polskie
regiony. Zwrócił uwagę, że Polska powinna być nie tylko miejscem realizacji
połączeń tranzytowych wschód-zachód, ale także miejscem docelowym, gdzie
kończyły i zaczynałyby się połączenia północ-południe. Na końcu swojego
wystąpienia zadał pytania o zasadność angażowania się polskiego rządu w
inicjatywę budowy trasy Via-Carpatia pod kątem polskich interesów i silnej
pozycji portu w Kłajpedzie.
Opr. Michał Graban
Add a Comment