KONFERENCJA TRANSPORT WEEK 2024, GDYNIA

12 marca 2024 wystartowała w gdyńskim hotelu Marriott Courtyard kolejna edycja konferencji Transport Week. Uczestników przywitała wiceprezydent Gdyni- pani Katarzyna Gruszecka – Spychała.

Od ponad dekady coroczna konferencja Transport Week skupia się na najbardziej aktualnych tematach związanych z transportem, logistyką i całą branżą portową. I od lat Gdynia jest jej miastem-gospodarzem. W tym roku również  międzynarodowi eksperci poruszyli kwestie kształtujące obecne oblicze tych sektorów, począwszy od aktualnych trendów, poprzez analizę rynku, aż po rozwój infrastruktury. Pierwszego dnia wydarzenia tematyka była skierowana stricte na rynek morski. Na problemy z którymi obecnie boryka się branża transportu morskiego, jak i na sukcesy, którymi może się pochwalić. Na trendach obecnie na tym rynku panujących, na planowanych inwestycjach i na raportowaniu ESG.

Przybyli goście mogli również przysłuchiwać się debacie nt. morskiego cyberbezpieczeństwa oraz osobiście wziąć udział w grach strategicznych ,,Intermodal Transport Table Top Excercises TTX’’.

Omawiano coraz to nowsze sposoby cyberataków w branży morskiej oraz najnowsze metody zapobiegania im, skupiając się głównie na tzw. Trójkącie Hakerów, czyli: Technologii- Procesach – Ludziach.

Pokazywano jak zdobywają informacje Huti oraz dlaczego problem z dekarbonizacją może być również przyczyną wycieku niepożądanych informacji.

Z kolei prelegenci bardzo mocno skupili się na automatyzacji w branży morskiej, cyfryzacji, zmianach demograficznych- a pośrednio i zmianach w postrzeganiu rynku przez potencjalnych pracowników- obecne pokolenie Z. Jak rozwiązać problem, którym z jednej strony jest obecna niechęć do pracy fizycznej z jednoczesną ogromną wiedzą w danej dziedzinie, a z drugiej strony powiększający się w coraz szybszym tempie brak ofert dla specjalistów, z racji przejmowania ich działań przez sztuczną inteligencję? Jak rozwiązać problemy kadrowe, jak osiągnąć cele zeroemisyjne w jak najszybszym czasie oraz jak uprościć raportowanie ESG (Environmental, Social, Corporate Governance – Ład Środowiskowy, Społeczny i Korporacyjny) w kontekście bałtyckiego sektora morskiego? Jak zabezpieczyć z pomocą tego narzędzia przyszłe inwestycje finansowe i co zrobić, aby raportowanie stało się prostsze?

Wśród prelegentów znaleźli się: Josef Maure z Central and Eastern Europe and Equalities, Albert Monclus Bori (Transport Consulting Sector), dr. Kimberly Tam (profesor ds. cyberbezpieczeństwa na Uniwersytecie Plymouth, Wlk. Brytania), Sandra Baniak (Ośrodek Studiów Wschodnich), Valery Tsjupa (Informacyjne Systemy Bezpieczeństwa, Kijów), Andrzej Brzózka (Prezes Naftoportu), Charles Baker (Dyrektor Generalne Baltic Hub) i wielu innych.

Pan Charles Baker zaczynając prelekcję od genezy zmiany nazwy z DCT na Baltic Hub- przedstawił ich plany na przyszłość i wychodząc już poza ramy scenariusza zakończenia budowy Terminala T3 skupił się na kolejnych: T4 i T5.

Przedstawiciele European Banku wymienili z kolei w jakich morskich inwestycjach partycypują i dlaczego jest to takie ważne, podsumowując, że nadal transport morski jest najbardziej energooszczędnym rodzajem transportu.

Oczywiście nie zapomniano też o roli portów w Kłajpedzie, Göteborgu i Hutchison w Gdyni, jako nie tylko leżącym na trasie do Szwecji, ale i będącym na trasie korytarza transportowego Bałtyk- Adriatyk (TEN-T).

Całe wydarzenie było jak co roku nacechowane ogromną dawką wiedzy dotyczącej frachtu morskiego. Natomiast nowością w tym roku była I edycja BPO Offshore Wind Conference, organizowana we współpracy z Baltic Ports Organization, która miała miejsce drugiego dnia konferencji, tj. 13 marca 2024.

Tags: No tags
0

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *